Nieuws & Persberichten

De duurzame paashaas legt geverfde eieren in de schappen van AH

De paashaas vergroot dit jaar zijn werkgebied. De bewuste consument die zelf niet de tijd of zin heeft om eieren te koken, schilderen en verstoppen, hoeft in de filialen van de Albert Heijn niet ver te zoeken naar gekleurde paaseieren. Het Milieukeur gecertificeerde huisvestingsconcept voor leghennen Rondeel draagt zorg voor de eieren die goed zichtbaar in de schappen komen te liggen.

"Een unieke actie", zegt Ruud Zanders, directeur van Rondeel. "Het idee kwam van onze afnemer Albert Heijn en wij zijn er meteen op ingesprongen. Dat moet natuurlijk wel goed en nauwkeurig gebeuren. Daarom drongen wij erop aan om de hele dag dat we kookten en verfden dit te laten controleren door de onafhankelijke certificatie-instelling CGD. Zo kan er geen discussie ontstaan over de kwaliteit van het product en de certificatie-eisen van Milieukeur."

Goed zichtbaar
In de schappen komen vier kleuren paaseieren te liggen, in de kenmerkende ronde verpakking met zeven eieren. "De doosjes krijgen een eigen kleur, zodat je meteen kunt zien dat het om voorgekookte eieren gaat", legt Zanders uit. Die verpakking is - net als de reguliere - gemaakt van aardappelzetmeel en is daarmee volledig biologisch afbreekbaar. Na gebruik kunnen de doosjes in de groenafvalbak. "Natuurlijk is ook het Milieukeurlogo goed zichtbaar, zodat er voor de consument geen onduidelijkheid is over het product."

Dierenwelzijn én oog voor milieu
Het Rondeel is een uniek huisvestingsconcept voor leghennen en komt voort uit onderzoek van de Universiteit van Wageningen, genaamd ‘Houden van Hennen'. Het Rondeel-concept wil een zo groot mogelijk maatschappelijk draagvlak creëren en richt zich naast dierenwelzijn ook op het milieu. Onlangs opende de derde vestiging in Ewijk de deuren. Rondeel werkt onder Milieukeur en heeft drie Beter Leven Sterren van de Dierenbescherming: www.rondeeleieren.nl

Een unieke actie
Terug naar overzicht