Nieuws & Persberichten

Telersvereniging Harvest House ambitieus van start

Van links naar rechts: Jessica Hamelink, Marco Hanemaaijer en Frank van Kleef.Ze bestaan nog maar sinds eind vorig jaar, maar de ruim 70 bij Harvest House aangesloten glasgroentetelers gaan daadkrachtig van start. Dit moet ertoe leiden dat een gevarieerd aanbod in vruchtgroenten het hele jaar rond geleverd kan worden. De jonge organisatie formuleert momenteel ambitieuze uitgangspunten op het gebied van kwaliteit, veiligheid, arbeidsomstandigheden en duurzaamheid.

“Harvest House heeft een aanzienlijk aandeel in het areaal vruchtgroenten in Nederland”, vertelt Jessica Hamelink, verantwoordelijk voor communicatie bij Harvest House. “We hebben bijna 380 hectare tomaten waarvan 269 hectare jaarrond beschikbaar is door belichte teelt. Daarnaastbeschikken we ongeveer over een even groot areaal paprika’s, circa 390 hectare. Tenslotte hebben we zo’n zes hectare aubergines en drie hectare komkommers. Onze telers zitten door het hele land, met een grote concentratie in het Westland, Berkel en Rodenrijs, Bleiswijk, Noord-Holland, Brabant en Zeeland. Het streven is een zo compleet mogelijk aanbod te hebben, dat gedurende het gehele jaar verkrijgbaar is. Wij leveren direct aan retailers maar ook aan expediteurs en groothandels waarbij de kernafzetlanden Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en België zijn.”

Duurzaamheidsbeleid
Bij Harvest House past een gedegen kwaliteits- en duurzaamheidsbeleid, zegt Marco Hanemaaijer, die daar bij Harvest House voor verantwoordelijk is. “Ik ben daarom volop in de weer met het inventariseren van onze huidige footprint op het gebied van energie en water en onze prestaties op het gebied van voedselveiligheid, kwaliteit, gewasbeschermingsmiddelen, bio based economy en sociale praktijken. Het doel daarvan is uiteraard dat wij ons, op basis van die nulmeting, steeds verbeteren. Vooral op energiegebied boeken we continu vooruitgang. Veel telers gebruiken al een WKK, maar ook het gebruik van restwarmte en aardwarmte komt steeds vaker voor. Zulke dingen zullen we blijven stimuleren.

Bestaansrecht glastuinbouw
Frank van Kleef is een van de aangesloten telers. Royal Pride, waarvan hij één van de eigenaren is, is een toonaangevend glastuinbouwbedrijf dat op 52 hectare een grote variatie aan tomaten teelt. Van Kleef is binnen Harvest House één van de voorlopers op duurzaamheidsgebied. Hij is dan ook al enige jaren in het bezit van het Milieukeurcertificaat. “Zes jaar geleden zijn we met een groep telers in gesprek gegaan met milieuorganisaties over de toekomst van onze sector”, zo vertelt hij. “Als uitgangspunt namen we: hoe zorgen we ervoor dat glastuinbouw het maatschappelijk bestaansrecht behoudt? Samen zijn we op zoek gegaan naar het punt waarop wij elkaar konden vinden. Dit heeft - onder andere – geleid tot het certificatieschema Milieukeur Glasgroenten.”

Veilig en gezond
Over zijn persoonlijke motivatie is Van Kleef heel helder. “Met Milieukeur kun je je onderscheiden en daardoor een hogere afzet bereiken. Je krijgt er geen hogere prijs door. Maar voor mij telt óók dat ik zeker wil weten dat ik er alles aan heb gedaan om een zo laag mogelijke milieu-impact te hebben. Ik neem elke week een doosje tomaten voor mijn gezin mee naar huis en ik wil dat die tomaten veilig en gezond zijn. En wat ik voor mijn gezin wil, wil ik ook voor mijn consumenten.”

Alle telers Milieukeur
De gezamenlijke ambitie van Harvest House is flink. Zo is Van Kleef pas tevreden als alle Harvest House-telers Milieukeur gecertificeerd zijn, “maar daar hoort dan wel bij dat onze afnemers om gecertificeerd product gaan vragen.” Van Kleef: “We hebben onszelf geen groeidoelstelling opgelegd, maar groei zal een logisch gevolg zijn van de manier waarop wij bij Harvest House ondernemen. Het doel van Harvest House? Over vijf jaar dé vruchtgroentespecialist van Europa zijn.”

Met Milieukeur kun je je onderscheiden en daardoor een hogere afzet bereiken
Terug naar overzicht