Begin juni 2014 publiceerde LEI Wageningen UR de Monitor Duurzaam Voedsel 2013. Deze Monitor geeft een vertekende voorstelling van de werkelijke omzetten van Milieukeur bij supermarkten en de out-of-home markt en brengt de flinke groei van Milieukeur niet in beeld.
Beperkte meetmethode Monitor
“De Monitor meet aankopen van voedsel dat door de consument op één of meer aspecten als duurzaam herkend wordt en waarvoor hij dus bewust kan kiezen. De herkenbaarheid is gebaseerd op een op het product aanwezig keurmerk met onafhankelijke controle”, aldus de website van LEI Wageningen UR. Deze gehanteerde meetmethode laat echter de groei en het werkelijke aandeel van Milieukeur in de ketens niet zien.
Retail kiest voor Milieukeur
Retailers kiezen er vaak voor om hun eigen duurzaamheidsclaim of –logo te borgen door middel van het Milieukeur certificaat, of Milieukeur certificering als voorwaarde te stellen aan hun leveranciers. Het Milieukeur logo is dan niet zichtbaar op het product of in communicatie naar de klant. Er is aanbod van Milieukeur producten via onder meer Albert Heijn, Jumbo, Emté supermarkten, Spar, Marqt, Sligro, DeliXL, Mijn Boer, Lidl, C1000, Coop, Plus, Hutten Catering, Willem&Drees, diverse groente speciaalzaken, Makro en Jan Linders supermarkten.
Toename Milieukeur
Milieukeur liet de afgelopen jaren een sterke toename zien van het aantal certificaathouders, producten en assortiment* voor fruit, akkerbouwgewassen en vollegrondsgroenten en glasgroenten, in tegenstelling tot de in de Monitor geregistreerde afnames.
De vergelijkende data 2012 – 2013, tevens informatie over de doorzettende groei naar 2014:
Meer info:
• Homepage Milieukeur
• Overzicht gecertificeerde producten
• Monitor Duurzaam Voedsel 2013