Nieuws & Persberichten

Bloemisterij De Kardinaal mikt op nieuwe business

Eigenaresse Sabrina Waasdijk van De Kardinaal met het certificaat Barometer Duurzame BloemistBloemisterij De Kardinaal uit Purmerend behaalde in juni het zilveren niveau van de Barometer Duurzame Bloemist. Eigenaresse Sabrina Waasdijk won er een oude, grote klant mee terug. Ze verwacht er bovendien nieuwe business mee binnen te halen.

“Eén van mijn beste klanten ging vorig jaar op zoek naar een andere, duurzamere leverancier. Dat was voor mij de directe aanleiding om werk te maken van de Barometer Duurzame Bloemist”, zegt Sabrina Waasdijk. Een bijeenkomst van de vereniging Business Bloemisten Nederland over duurzamer ondernemen gaf haar het laatste zetje. Toen ik eenmaal aan het certificatietraject was begonnen, zocht ze opnieuw contact met haar voormalige klant. “Hij liet weten dat hij graag weer met ons bedrijf in zee ging als ik het certificeringtraject succesvol zou afronden. Dat is inmiddels dus gebeurd”, zegt Waasdijk. “Gelukkig.”

Flinke stap
Waasdijk opende in 2001 haar winkel in Purmerend. In 2004 kwam daar een webshop bij. Samen met haar twee medewerkers bedient ze zowel de particuliere als de zakelijk markt. “Voor de certificering waren we al bewust bezig met het milieu”, vertelt de bloemist. “Maar we konden het nooit aantonen. Met de Barometer Duurzame Bloemist kan dat wel. We scheidden ons afval al, maakten gebruik van groene stroom, milieuvriendelijk verpakkingsmateriaal en milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. Voor het behalen van het certificaat van de Barometer Duurzame Bloemist moesten we nog een flinke stap verder gaan.”

Sturen op inkoop
De Kardinaal diende onder andere nog over te schakelen op verlichting met energie-label, en te voldoen aan een minimaal percentage van 35 procent ingekochte bloemen die MPS-A, Milieukeur of biologisch/EKO gekweekt zijn. “Dat percentage halen was het meeste werk, maar vooral een kwestie van goed opletten en bijsturen bij onze inkoop op de veiling. Het aanbod aan MPS-A bloemen is er gelukkig inmiddels behoorlijk ruim.”
“Het opgaan voor de Barometer Duurzame Bloemist vraagt hoe dan ook om een investering, in tijd en geld”, zegt Waasdijk. “Maar als je het goed aanpakt, levert het nieuwe afnemers en opdrachten op. Daarnaast vind ik dat je als ondernemer ook een verantwoordelijkheid hebt om mee te werken aan een duurzamere wereld. Je gunt je kinderen en de generaties tenslotte een goede toekomst.”

Gaan voor goud
Voor het gouden niveau, waarmee ondernemers ook het keurmerk Milieukeur mogen voeren, kwam De Kardinaal net een paar procenten te kort. Dit niveau vraagt om een minimale inkoop van 50 procent duurzamere bloemen, planten en snijgroen. “Het zit er wat ons betreft zeker in, dus gaan we dat op termijn zeker nog eens proberen”, zegt Waasdijk. Voorlopig gaat ze eerst langs bij nieuwe bedrijven en gemeentelijke instellingen om nieuwe opdrachten te genereren. “De laatsten zijn vanaf 2015 verplicht om duurzaam in te kopen, weet Waasdijk. “Dus daar verwacht ik veel van.”
Onlangs lanceerde de gemeente Purmerend alvast een nieuwe website: www.duurzaampurmerend.nl. Hierop zijn alle duurzame initiatieven en bedrijven in de gemeente te vinden, waaronder De Kardinaal. De gemeente vroeg Waasdijk zelfs de website te ’openen’. “Ze weten me dus al goed te vinden!”

Als je het goed aanpakt, levert het nieuwe afnemers en opdrachten op
Terug naar overzicht