Peppers Unlimited B.V. in IJsselmuiden behaalde onlangs het Milieukeurcertificaat voor de teelt van 13,5 hectare paprika’s. “Ik ben er trots op dat wij als een van de voorlopers het keurmerk mogen voeren”, zegt Wilbert van den Bosch, samen met Margriet van den Bosch eigenaar van Peppers Unlimited. “Stap twee is dat we de markt zover krijgen dat ze volop om onze Milieukeur gecertificeerde paprika’s gaan vragen.”
Peppers Unlimited B.V. is een moderne kwekerij waar gele en rode paprika’s in kassen worden geteeld. Het bedrijf heeft op dit moment zo’n veertig medewerkers aan het werk. De afzet van de paprika’s verloopt via telerscoöperatie Harvest House en gaan onder meer naar Duitsland, Italië, Japan, Engeland, Amerika en Canada.
Het is half juli als we Van den Bosch spreken. Enkele dagen na de publicatie van een onderzoek van de Radboud Universiteit en Sovon Vogelonderzoek Nederland in het toonaangevende tijdschrift Nature. Het onderzoek toont de relatie aan tussen de aanwezigheid van het gewasbeschermingsmiddel imidacloprid in het oppervlaktewater en de achteruitgang van de vogelstand. Eerder al werd er een verband gelegd tussen de afname van het aantal bijen en andere insecten en ongewervelden. Van den Bosch: “Veel landbouwers en glastuinbouwers in Nederland en daarbuiten gebruiken dit middel al sinds 1995. Bij ons komt imidacloprid er echter niet meer in. Als je in aanmerking wilt komen voor Milieukeur is het gebruik van imidacloprid sowieso uit den boze. Dat zegt mij genoeg. Het is schadelijk voor het milieu; dat is nu opnieuw aangetoond.” (red.: Lees ook het artikel ‘Milieukeurteelt helpt Nederlandse vogelstand’)
Investeringen terugzien
Nu is het zaak dat afnemers om onze gecertificeerde paprika’s gaan vragen, want je wilt je investeringen op termijn wel terugzien. Momenteel gaan afnemers van paprika’s vaak nog voor ‘zo goedkoop mogelijk’. De waardering voor duurzamer ondernemen moet groeien. Maar iedereen die een beetje oog heeft voor de natuur en voor mens en dier kan niet anders dan concluderen dat dit de enige weg is.”
“Terug naar overzichtOp zoek naar een keurmerk waarmee we ons (inter)nationaal nóg beter konden profileren”