Bloemisterij Flowers Insight®, gevestigd in het monumentale stationsgebouw van Nijmegen, behaalde in oktober als eerste bloemist in Gelderland het zilveren niveau van de Barometer Duurzame Bloemist. Eigenaren Ivon en John Langeveld zijn niet meer te stoppen. “Goud ligt al binnen handbereik.”
Enkele ingrijpende gebeurtenissen in de privésfeer en contact met de organisatie United Clarity vormden voor Ivon en John aanleiding om de stap naar de certificering te zetten. “We vonden dat de wereld wel wat meer positiviteit kon gebruiken”, vertelt Ivon. “Vervolgens zijn we gaan nadenken hoe we die wens concreet konden invullen. We kwamen in contact met United Clarity, een internationale organisatie die het positieve in de wereld zichtbaar maakt. Zij wezen ons erop dat we eigenlijk al veel deden met MVO en dat het tijd werd hiermee naar buiten te treden. De Barometer was voor ons hét instrument om dat te verwezenlijken.”
Groene stroom
John’s vaders opende 46 jaar gelden de bloemenwinkel op het Stationsplein. “Ik was vijf jaar en mocht het lintje doorknippen tijdens de opening, dat weet ik nog goed”, zegt John. Zeventien jaar geleden nam hij het bedrijf van zijn vader over. Flowers Insight verkoopt bloemen, planten, potten en cadeauartikelen. Daarnaast bedient het bedrijf de zakelijke markt en beschikt ze over een webshop. Flowers Insight heeft acht medewerkers in dienst en is zeven dagen in de week geopend. John: “Al voordat we ons gingen verdiepen in de eisen van de Barometer, waren we bewust bezig met onze omgeving en het milieu. Afval werd hier bijvoorbeeld al gescheiden. Onze folie, tassen en plastic hoezen voor de bloemen zijn vrij van PVC. Het inpakpapier is zonder chloor gebleekt, en ook schoonmaken deden we al met chloorvrije middelen. Toch moesten we nog enkele stappen nemen om aan het zilveren niveau te kunnen voldoen. Zo zijn we onder meer overgeschakeld naar 100 procent groene stroom en hebben we een elektrische bezorgauto aangeschaft.”
Branche verduurzaamt
De meeste aandacht ging zonder twijfel naar de inkoop van de bloemen. “We kochten al MPS-A en FFP gecertificeerde bloemen op de veiling”, vertelt John, “maar dat percentage moest omhoog, naar minimaal 30 procent om zilver te kunnen halen. Ik heb me daar de maanden voorafgaand aan de audit op toegelegd. Het is vooral een kwestie van er snel bij zijn op de veiling. Dan is er nog genoeg keuze aan bloemen, je wilt tegelijkertijd ook de mooiste producten voor de beste prijs natuurlijk. Kwekers op de veiling bieden steeds meer duurzamere bloemen aan, omdat ze merken dat de vraag toeneemt. Ook dat helpt natuurlijk.”
Flowers Insight zit momenteel (november) al ver boven het minimumpercentage van het zilveren niveau van 30% inkoop van duurzamere bloemen. Het gouden niveau vereist dat minstens 50 procent van de ingekochte bloemen en planten het MPS-A, Milieukeur- of EKO-keurmerk draagt. “Dat percentage gaan we binnenkort zeker halen, dus over een tijdje gaan we ook op voor goud”, zegt Ivon. “We zijn gewoon heel enthousiast. Het halen van zo’n certificaat toont aan dat je veel milieuwinst kunt halen, als je een beetje je best doet. Ook onze medewerkers denken inmiddels mee over vervolgstappen. Soms hoor ik ze klanten vol trots vertellen over ons nieuwe keurmerk. We zijn goed bezig, denk ik dan.”
“Terug naar overzichtKwekers op de veiling bieden steeds meer duurzamere bloemen aan, omdat ze merken dat de vraag toeneemt”