[Persbericht Jumbo]
Eind 2017 is 60 procent van de Nederlandse aardappelen, groenten en fruit (AGF) bij Jumbo Milieukeur gecertificeerd. Vorig jaar maakte Jumbo afspraken met Greenpeace over de verduurzaming van het aanbod AGF in het schap volgens de richtlijnen van Milieukeur. Deze samenwerking werpt nauwelijks een jaar later al duidelijk haar vruchten af.
Jumbo rekent erop dat het aandeel Nederlandse AGF-producten in het schap verduurzaamt met behulp van Milieukeurcerticifering. Voor het einde van het jaar zal dit zijn gestegen tot 60 procent. Het streven is om dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Producten met het milieukeurmerk zijn geteeld onder milieuvriendelijkere omstandigheden, waarbij bijvoorbeeld veel minder kunstmest en gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt. Milieukeur sluit naadloos aan op de duurzaamheidsambities van Jumbo.
Gezamenlijk stappen zetten
“Als familiebedrijf staan we middenin de samenleving. We zijn zuinig op de wereld om ons heen en we stimuleren klanten om gezondere en duurzamere keuzes te maken. We zijn trots dat we voorloper zijn met het aanbieden van duurzamere AGF producten”, aldus Ed van de Weerd, directeur Commercie van Jumbo Supermarkten. “Als het aan Jumbo ligt, bouwen we dit nóg verder uit. We doen dit in nauwe samenspraak met boeren, telers en andere leveranciers, en vanzelfsprekend ook met organisaties zoals Greenpeace en Stichting Milieukeur, én met onze klanten. Samen bewerkstelligen we de volledige omslag naar een duurzamer assortiment.”
Greenpeace staat achter Jumbo
“Het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de productie van ons voedsel is al jaren te hoog. Dit draagt naast het gebruik van kunstmest bijvoorbeeld bij aan de massale bijensterfte. Intensieve land- en tuinbouw trekt een zware wissel op de natuur en het milieu. Het is daarom belangrijk dat Jumbo het voortouw neemt en verdergaande stappen zet in verduurzaming van het AGF-schap”, zegt Herman van Bekkem, Campagneleider Landbouw bij Greenpeace. “Greenpeace spant zich ervoor in dat ook de rest van het peloton aansluit bij de koplopers. Supermarkten moeten boeren steunen in de weg naar duurzame landbouw.”
Onderweg naar 100 procent
“We zijn er trots op dat dat we eind dit jaar al 60 procent van ons Nederlands AGF hebben gecertifieerd”, aldus Ed van de Weerd. “Omdat nog niet alle telers van Jumbo gecertificeerd zijn, is het Milieukeurlogo nog niet terug te zien op de Nederlandse AGF-producten in onze winkels. In de toekomst zal op ons complete Nederlandse AGF-assortiment het logo wel zichtbaar zijn. Ook met ons Biologisch assortiment zijn we hard aan het groeien.”
*'On the way to PlanetProof' is een andere en internationale naam voor Milieukeur; de duurzaamheidscriteria van PlanetProof zijn volledig identiek aan die van Milieukeur. Per 1-1-2019 wordt Milieukeur voor plantaardige producten vervangen door PlanetProof.