Nieuws & Persberichten

Kipster: "succesvolle combinatie van diervriendelijk en milieuvriendelijk"

“Met een Kipster-ei ben je super bezig: een super-ei gewoon in de supermarkt, exclusief bij Lidl”. Zo maakte Wakker Dier reclame voor Kipster. En er ís ook veel om trots op te zijn. Olivier Wegloop, partner van Kipster en bedenker van die hippe naam is onder andere dankbaar voor hun recent verdiende Milieukeurcertificaat.

“Een paar jaar geleden heb ik een heel bewuste ommezwaai gemaakt in mijn leven”, vertelt Olivier Wegloop. “Ik wilde alleen nog maar projecten doen die de wereld verduurzamen. Via Maurits Groen kwam ik in contact met Ruud Zanders. Ruud is lector Gezonde Pluimveehouderij en had een idee om op een andere manier kippen te houden. Hij wilde andersdenkenden bij zijn concept betrekken en dat werd mijn rol.” Olivier bedacht de naam Kipster. “Mijn Kipster-compagnons (Maurits Groen, Ruud Zanders en Styn Claessens, red.) vonden het een slechte naam”, zegt Olivier lachend, “maar het was - en is - mijn overtuiging dat je een onderscheidende naam moet hebben die makkelijk te onthouden is voor een bijzonder concept.” De Kipster-boerderij is een stal die diervriendelijker en milieuvriendelijker is dan andere leghenbedrijven.

HAANBURGERS

De Kipster-partners zijn ongeveer vier jaar bezig geweest met de ontwikkeling van het concept. De grootste hobbel in de verwezenlijking van het idee was het vinden van een afnemer. “Dat is uiteindelijk gelukt met Lidl”, vervolgt Olivier. “Op Dierendag 2016 hebben we de handtekeningen gezet. Een van de bijzonderheden binnen ons concept is dat de haantjes niet bij geboorte worden vergast, maar mogen opgroeien en daarna verwerkt tot Haanburgers. Die kun je eveneens bij Lidl kopen.”

UITVERKOCHT

In maart lagen de eerste Kipster eieren in de schappen van de Lidl. “Van meet af aan is het een succes”, zegt Olivier, “ik heb gezien dat Lidl zelfs speciale kaarten heeft laten drukken voor als de Kipster-eieren weer eens uitverkocht zijn.” Olivier, zelf vegetariër, hoopt dat meer consumenten gaan nadenken over de rol van dieren in onze voedselketen. “Retailers zeggen vaak dat de consument het zus of zo wil. Ik geloof dat je de consument best een beetje kunt sturen in een keuze voor het juiste product. Dát is pas marketing.”

OPSCHALEN

Olivier WegloopKipster is opgegaan voor Milieukeur omdat zij diervriendelijk met milieuvriendelijk wilden combineren. Olivier: “Dat is geen gemakkelijke combinatie, omdat meer dierenwelzijn vaak leidt tot meer milieubelasting. Toch willen wij laten zien dat het mogelijk is.” Op de vraag of Kipster nu gaat opschalen is het antwoord: “één Kipster is géén Kipster! We doen dit om iets te veranderen in de markt. Daarom zijn we nu bezig met een tweede en een derde Kipster-boerderij én maar liefst acht boerderijen in de Verenigde Staten. Toegegeven, ons marktaandeel is nu nog peanuts. Maar zo is het altijd gegaan met grote veranderingen?”

Met een Kipster-ei ben je super bezig: een super-ei gewoon in de supermarkt, exclusief bij Lidl
Terug naar overzicht