De Nederlandse retail biedt meer en meer duurzamere producten aan. Zo is er een ruim assortiment vlees, vis, zuivel, fruit en groenten met een duurzaamheidskeurmerk verkrijgbaar in supermarkten. Duurzamere non-food producten krijgen steeds meer de aandacht, óók via webshops.
EU Ecolabel biedt producenten veel mogelijkheden voor het certificeren van duurzamere non-food producten, van verven tot textiel en van cosmetische producten tot vloeren. De vraag naar duurzamere producten neemt toe en het aantal EU Ecolabel-houders op de Nederlandse consumentenmarkt groeit sterk. Certificering is de manier om een lagere milieu-impact van producten kenbaar te maken aan de consument.
VAN (AF)WASMIDDELEN TOT VERF
Zo heeft Kruidvat een compleet assortiment eigen merk EU Ecolabel-gecertificeerde luiers, zijn er EU Ecolabel afwas- en wasmiddelen (zoals die van Klok en g’woon), heeft Sanex een ‘Zero%’ -lijn doucheproducten met EU Ecolabel, is er Ajax ‘LiquidGel Maxpower’ allesreiniger met EU Ecolabel, biedt Tork een reeks gecertificeerde tissue papier-producten aan en verkoopt Aldi certificeert toiletpapier van Solo. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.
ONLINE MET KEURMERK
Supermarkten geven via hun websites en online besteldiensten productinformatie; keurmerken maken onderdeel uit van die informatie.
Ook Bol.com is onlangs gestart met het weergeven van keurmerken bij gecertificeerde producten. De nieuwste toevoeging aan in Nederland verkrijgbare EU Ecolabel producten zijn de verven van Fairf. Deze hebben een minimaal gehalte aan gevaarlijke- en vluchtige organische stoffen en voldoen aan een uitgebreide en strenge test om een goede prestatie te garanderen. Naast enkele fysieke verkooppunten heeft Fairf een eigen online webshop, met de mogelijkheid kleurstalen aan te vragen.
Let er eens op als u dit soort producten (in)koopt; EU Ecolabel is het milieukeurmerk met de bloem.
“Terug naar overzichtHet aantal EU Ecolabel-houders op de Nederlandse consumentenmarkt groeit sterk.”