Nieuws & Persberichten

Bloemenzaak Josina Bloemen in Oss heeft duurzaam keurmerk

De Noord-Brabantse bloemenzaak Josina Bloemen uit Oss is met ‘zilver’ gecertificeerd voor het landelijke keurmerk Barometer Duurzame Bloemist. Ondernemers Mireille Huizer-de Bruijn en Suzanne de Bekker-van Druten kunnen met het certificaat aantonen dat zij duurzaam ondernemen en verantwoorder inkopen. 'Met elkaar dragen we een steentje bij.'

Binnen een half jaar sleepte het duo het certificaat in de wacht. 'Het behalen van de certificering viel ons mee. Onbewust waren we eigenlijk al heel goed bezig. Zeker met betrekking tot de inkoop hadden we de zaken al goed op orde', zegt bloembinder Suzanne met een bezorggebied dat ongeveer reikt van Rosmalen, Veghel tot Uden naar Nederasselt tot Maasbommel.

Aantonen

Mireille Huizer-de Bruijn en Suzanne de Bekker-van DrutenDe bloemisterij behaalde een percentage van ruim 30 procent voor de inkoop van bloemen met verantwoorde keurmerken. Denk hierbij aan MPS-A, EKO/Biologisch en Fairtrade/Max Havelaar. Ook de afvalscheiding was op orde. Plastic, papier en GFT werden al naar behoren gescheiden. Wel pasten ze de verlichting aan naar LED-lampen en kopen ze nu milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. 'Het is vooral het papierwerk waar het om draait. Dat alles zwart-op-wit staat. Hiermee kan je aantonen dat je duurzaam onderneemt. Zeker naar zakelijke klanten kan dat een pre zijn', legt bloembinder Mireille uit.

Groei interesse consument

De interesse van consumenten voor duurzaamheid zien we ook groeien. Het is ook iets nobels, volgens Suzanne. 'Met elkaar dragen we een steentje bij.' Maar verduurzaming moet ook niet onder een vergrootglas gelegd worden. Het moet wel leuk blijven.

Verbetering bij kwekers

Alhoewel bij kwekers nog een hoop verbeterd kan worden. Suzanne zegt: 'Als meer kwekers zich committeren aan duurzaamheid en hun bloemen certificeren volgens de normen van bepaalde keurmerken is het makkelijker ons inkooppercentage duurzame bloemen omhoog te krijgen.' Ook zouden kwekers naar hun verpakkingen kunnen kijken. 'Vijf roosjes in bedrukt plastic. Als bedrijf kan ik daar niks mee. Dat gooi ik allemaal weg. Zonde toch? Ter bescherming begrijp ik het, maar vijftig in een wikkel is voor ons ook prima', zegt Suzanne.  

De bloemisten snappen dat er op het vlak van verduurzaming iets moet gebeuren. 'Als ondernemer kun je niet achterblijven. De natuur is het belangrijkst. Dus ook het tegengaan van de plastic soep. Daar kunnen we met elkaar iets aan doen', aldus Mireille.

Als ondernemer kun je niet achterblijven; met elkaar dragen we een steentje bij
Terug naar overzicht