Nieuws & Persberichten

Grüne Woche 2020: Sector vertelt verhaal van productie met respect voor omgeving

Voor een gezond, verantwoord en lekker tussendoortje kunnen bezoekers aan de Grüne Woche van 18 – 27 januari terecht in de Holland hal op de Grüne Woche. In hal 18, direct na ingang Messe Nord, is hier de stand van Obst Gemüse Haus gezamenlijk met Conference peren, waar Duitse consumenten zelf kunnen proeven hoe smaakvol Nederlandse vruchtgroenten en Conference peren smaken. Dit biedt tevens een aanknopingspunt om het verhaal te vertellen over onze duurzame productiewijze.

Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit in gesprek met Gijs Dröge, directeur van SMK, de stichting die het keurmerk On the way to PlanetProof heeft ontwikkeld en beheert.

De Nederlandse tuinbouwsector vindt het belangrijk om haar afnemers in Duitsland te laten weten dat hun vakmanschap en passie voor het product, garant staan voor lekkere (glas)groenten die worden geteeld met respect voor het milieu. Dit jaar komt dat onder andere tot uiting in de vele insectenhotels en de rondvliegende bijen die verspreid door de stand zijn opgehangen. Voor de bestrijding van ziekten en plagen, maakt de tuinbouwsector veelvuldig gebruik van natuurlijke vijanden. Deze kunnen alleen gedijen in een omgeving die vrij is van gewasbeschermingsmiddelen.

Voor de Nederlandse groente- en fruitsector is het belangrijk om op deze Duitse consumentenbeurs aanwezig te zijn. Sinds enkele jaren coördineert GroentenFruit Huis de tiendaagse inzending op de Grüne Woche waarbij het eerste weekend sinds jaar en dag een vast onderdeel is op de internationale politieke agenda. Dit biedt onder andere GroentenFruit Huis de gelegenheid om in contact te komen met politici uit binnen- en buitenland, een belangrijk moment dus voor de nationale en internationale lobby.

Bedrijven die samen met GroentenFruit Huis gedurende deze tien dagen de standbemanning voor hun rekening nemen, zorgen er gezamenlijk voor dat de Nederlandse producten bij de Duitse consumenten onder de aandacht worden gebracht. Dit jaar zijn dat: Red Star, Looye Kwekers, Koppert Cress, On the way to PlanetProof, DOOR partners, Bayer en Rijk Zwaan. Daarbij maakt een aantal van de deelnemende bedrijven van de gelegenheid gebruik om feedback te krijgen van de Duitse consumenten op hun producten of concepten. Op die manier verzamelen ze belangrijke informatie die ze weer kunnen meenemen in de verkoopgesprekken met hun afnemers.


Duitsland is de belangrijkste afzetmarkt voor Nederland met een omzetaandeel van € 4,3 miljard. CBS en Wageningen Economic Research, maakten aan de vooravond van de Grüne Woche bekend dat de Nederlandse landbouwsector wederom een exportrecord behaalde in 2019 met een totale exportwaarde van € 94,5 miljard.

Terug naar overzicht