Nieuws & Persberichten

Schoner sopje voor de vaat

Reinigingsmiddelenproducent Vipack heeft sinds dit voorjaar een EU Ecolabel productcertificaat. Dat geldt voor een afwasmiddel dat via inkooporganisatie Superunie onder verschillende merknamen in een groot aantal Nederlandse supermarktketens wordt verkocht.

Hoofd Research & Development Robert Cauberg van VipackHoofd Research & Development Robert Cauberg van Vipack ziet een goede toekomst voor zulke milieuvriendelijke middelen. “Wij werken veel voor inkooporganisaties en supermarktketens die naast de A-merken een ‘private label’ willen aanbieden aan hun klanten”, vertelt Robert Cauberg. “In hun opdracht ontwikkelen wij dan producten die kwalitatief even goed of zelfs vaak beter zijn. De kwaliteit van onze producten laten wij testen door het onafhankelijk onderzoeksinstituut SOHIT, of voor de Duitse markt het instituut Hohenstein. In de loop der jaren zijn we vooral gegroeid op de Nederlandse, Duitse en Franse markt. Wij zijn in Nederland inmiddels de grootste producent voor was- en reinigingsmiddelen onder Private Label merken.

Bekendheid label
Een half jaar geleden kreeg Vipack van Superunie het verzoek om voor hun private label merken, bijvoorbeeld Perfekt, Markant en Plus, een milieuvriendelijker alternatief afwasmiddel te ontwikkelen. “Daar gaven wij graag gehoor aan”, vervolgt Cauberg. “We wilden dat dan ook laten certificeren, zodat het ook aantoonbaar milieuvriendelijker is. We kozen voor het EU Ecolabel met het oog op de toekomst, waarin meer Europese supermarkten een milieuvriendelijk alternatief willen bieden, en vanwege de bekendheid van het label.”

Vanaf nul beginnen
Een kwestie van een paar stofjes verwisselen was het zeker niet Cauberg: “Bij een nieuw en milieuvriendelijk product moet je vanaf nul beginnen. Je kunt namelijk niet een bestaande formulering aanpassen, maar je moet echt helemaal opnieuw bezien welke ingrediënten je wel of niet kunt gebruiken. In onze zoektocht naar ecologisch verantwoorde grondstoffen hielp wel mee dat we goede relaties hebben met de grootste grondstoffenleveranciers. Ook aan de parfums worden door het certificaat strenge eisen gesteld, waardoor we ook met de parfumeurs regelmatig hebben overlegd over de nieuwe formule.”

Uitstekend begeleid
Nadat het concept klaar was, heeft Vipack dit in varianten gepresenteerd bij Superunie. “Vervolgens is het getest op kleur, geur, uitstraling en natuurlijk performance”, vertelt Cauberg. “Superunie selecteerde de inmiddels uitgewerkte variant. Gelijktijdig met de uitwerking hebben we het dossier opgebouwd om aan de eisen van het Europees Ecolabel te voldoen. Het was een behoorlijke en tijdrovende papierwinkel om alle bewijzen te verzamelen, maar daarin zijn we uitstekend begeleid door SMK. Petje af voor hun inzet, ze geven van tevoren goed aan waar je op moet letten en ook het contact verliep goed. Ik werd op een gegeven moment zelfs telefonisch geattendeerd op het feit dat ik een bepaald onderdeel nog moest inleveren. Certificering verliep dan ook voorspoedig en inmiddels zijn we al bezig met een tweede afwasmiddel dat we willen laten certificeren. voor ICA, een van de grootste supermarktketens in Zweden.”

Gemakkelijker
“Ik voorzie een goede toekomst voor producten met het EU Ecolabel”, stelt Cauberg. “In Zweden is zo’n type certificering al vrijwel een vereiste; in Scandinavië loopt men naar mijn mening voor op milieugebied. Het marktaandeel voor dergelijke producten groeit, ook in Nederland, doordat supermarkten steeds vaker hun klanten een milieubewust alternatief aanbieden. Wij zullen daar zeker op in weten te spelen. Wij zien nu waar we op moeten letten, dus ik verwacht dat volgende certificeringen alleen maar gemakkelijker worden.”

  • Afwassen met citroen
    De gewenste geur van afwasmiddel is sterk regionaal bepaald. In Nederland houden we van citroengeur voor de afwas. In Frankrijk echter zijn consumenten gesteld op een geur die wij zouden verbinden aan wc-reiniger. Daarnaast is vanouds de ‘Marseillezeepgeur’ heel populair, gebaseerd op olijfolie. In Scandinavië houdt men vooral van de bloemige ‘gele zomer’ geur.
We kozen voor het EU Ecolabel met het oog op de toekomst, waarin meer Europese supermarkten een milieuvriendelijk alternatief willen bieden, en vanwege de bekendheid van het label
Terug naar overzicht